Kedeng Kedeng - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Merel Josephine - WaarBenJij.nu Kedeng Kedeng - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

Kedeng Kedeng

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

13 Maart 2015 | Thailand, Chiang Mai

Ja. De nachttrein naar Chiang Mai. Dat was leuk. 15 uur lang op een bankje zitten. Net als reizen met de NS maar dan net ff anders. 3rd class tussen de locals. Een hurktoilet in een reidende trein is ook best een leuke uitdaging trouwens.
Af en toe probeer je wat te slapen, maar comfortabel word het niet. Midden in de nacht stoppen we nog ergens bij een station. Allerlei mensen die eten verkopen lopen door de trein heen. Van bapao broodjes tot verse vis. Dit leidde tot veel hilariteit bij ons. Een mooi tijdstip om je eten te verkopen. Een meneer met complete maaltijd met rijst en ei verklaarde ons nog luid de liefde (I love you I love you I love you!) Om er vervolgens een dansje achteraan te doen. Onze nacht kan niet meer stuk. Nog ruim tien uur te gaan...
De mensen naast ons hebben zich begin van de reis geinstalleerd. De vrouw bracht eerst een dikke laag lichte make up aan, wenkbrauwen werden getekent en lippenstift opgedaan. Ook haar haar bleef niet achter. Gekamd en een grote spelt erin. Hierna legde ze een matje op de grond tussen de twee bankjes in. Hier ligt ze nu al uren op te slapen onder een dekentje. Haar vriend heeft zich verspreid over de twee banken erboven. Ook met deken. Soms steekt er een voet uit. Meer zie je niet van ze. Waarom ze zich mooi had gemaakt van te voren vragen we ons dan ook af. Verderop in de coupe heeft een andere reiziger (een verwilderde, eeuwige wereldreiziger naar ons idee) een hangmat opgehangen aan het bagagerek. Slim! Die ligt vast heerlijk te slapen. Wij hebben ook nog wat uurtjes kunnen slapen. Weet niet of het ook heeft geholpen voor de energie. Inmiddels is het licht buiten en is er een prachtige rode, opkomende zon te zien achter het heiige landschap. Fijn van het uitzicht genieten. Nog zes uur te gaan..
Toch nog redelijk wat uurtjes geslapen. Als ontbijt hebben we een zakje watermeloen gekocht en daarna nog een stuk gebraden kip. En dit van een van de vrouwen die eten in de trein verkoopt. Goedemorgen!
Het was een bijzondere ervaring. Toch blij dat we met de trein zijn gegaan en niet met de luxe airco bus (die er maar twaalf uur over zou doen en nie t heel veel duurder was). Dit heeft wel iets...
We zijn gearriveerd in Chiang Mai!

Vanaf het station zijn we met een busje richting centrum gegaan. Vanaf hier lopend op zoek naar een slaapplek. Het is hier bijna 40 graden, dus lekkere wandeling met je hele hebben en houden op je rug. We hebben een fijne kamer gevonden. Gewoon simpel maar prima. En ze hebben een klein zwembad hier, dus dat is ook wel even lekker!
Rest van de dag weinig gedaan. Beetje rondgewandeld, verse fruitsmoothie laten maken, wat gegeten, paar boodschappen gehaald, etc.
Voor de rest hebben we ons bezig gehouden met de planning voor de rest van de reis. In de omgeving van Chiang Mai willen we nog dingen doen, we willen varen over de Mekong rivier in Laos en nog tijd op de eilanden doorbengen. Omdat alles ver uit elkaar ligt zijn we dan heel erg veel tijd kwijt met reizen. De planning is dan ook erg strak, nauwelijks tijd voor rustmomenten tussendoor. Hierop hebben we uiteindelijk besloten Laos over te slaan en meer tijd te nemen in Thailand. Het idee alleen al voelt goed. Nu kunnen we lekker rustig aan doen en genieten van het fijne land waar we zijn.