Zwemmen met de vissen - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Merel Josephine - WaarBenJij.nu Zwemmen met de vissen - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

Zwemmen met de vissen

Blijf op de hoogte en volg Merel

21 Maart 2015 | Thailand, Koh Tao

Vandaag zijn we een dag gaan varen, met hierbij vijf plekken rond het eiland om te snorkelen. Vertrek: Maehaad pier. De eerste stop was Shark Bay, waar wij zelf aan zitten met ons huisje, dus al bekend. Maar blijft leuk, want haaien kom je niet overal tegen. Al is het hier ook nog zoeken soms. De tweede stop Au Leuk hebben we overgeslagen om een vage reden (teveel mensen aan boord zeeziek en laag water?). Bij de twee daarna (hin wong bay en mango bay) konden we mooi snorkelen. Koraalrif en mooie vissen en ook kregen we hier een lunch op de boot. De laatste stop was Koh Nang Yuan, wat blijkbaar bekend staat als een van de mooiste eilanden ter wereld. Hier konden we snorkelen, het eiland verkennen, zonnen, enz. Alleen om erop te komen kost het je al 100BHT. Hier aangekomen waren we best moe van de hele dag zwemmen en op de boot zitten, dus hebben niet veel meer gedaan als in het water en op strand liggen af te wisselen. Hierna gingen we weer naar 'huis'. Bijzonder was dat telkens bij op en van boord gaan, dat via andere boten gaat die ernaast liggen. Zo heb je maar één steiger nodig! Op het laatst moesten we zeker 5 of 6 boten oversteken voordat we onze eigen hadden bereikt! Het was een leuke dag en mooie tocht. Toch is er meer voor nodig om het prachtige kleurrijke koraalrif van de Filipijnen te overtreffen. Dit was ook prachtig, maar zeker minder mooi. We hebben ook het idee dat er hier heel veel koraal is afgestorven door vissen en het toerisme. Je mag bijv. niet meer met zwemflippers zwemmen omdat dat het koraal kan beschadigen en ze wijzen je er steeds op dat je het niet mag beschadigen op welke manier ook, dus ze houden er (nu?) wel rekening mee.
Bij thuiskomst eerst heerlijk even douchen na al dat zoute water en nu doen we een poging tot het bestellen van pizza (free delivery). Uiteindelijk is het gelukt, maar staan ze op een verkeerde plek op het eiland. Zelfde naam, andere locatie. Shark bay begrijpen ze gelukkig wel, helaas is dit te ver weg om te bezorgen. Dus... 1,5u en een paar telefoontjes verder en nog steeds geen pizza. We lopen zelf wel naar het dichtstbijzijnde pizza restaurant. Ook hier verloopt het niet vlekkeloos. Op de vraag wat flambee pizza is, krijgen we als antwoord: "F-L-A-M-B-E-E, flambee it is". Cheerleader in de dop? Olijven kent hij ook niet. Dan maar zonder. Gelukkig hebben we uiteindelijk veel gelachen en nog een heerlijke pizza kunnen eten!
Dit is de laatste avond op Ko Tao. Morgen gaan we verder naar Ko Phangan.