Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Merel Josephine - WaarBenJij.nu Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

Koh Tao

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

19 Maart 2015 | Thailand, Koh Tao

Waar waren we gebleven… Ohja, in de luie stoel bij de Starbucks.
Goed, hierna gingen we dus weer met de bus naar het treinstation. Onze spullen gehaald en naar de trein. Deze keer hadden we gekozen voor een 2e klas slaapplek, omdat dit qua prijs weinig scheelde met de 3e klas, omdat we in dit geval een combinatieticket hadden gekocht (trein, bus, boot).
Aangekomen in de coupe bleek dat we totaal niet bij elkaar in de buurt lagen. Na wat mislukte ruilpogingen en ontmoetingen halverwege de coupe dan toch maar op onze eigen plek gaan zitten. Na een tijdje komt er iemand alle bedjes uitklappen. Zo heb je van twee bankjes tegenover elkaar een upper en een lower bed. Allemaal stapelbedden naast elkaar. Je krijg een laken, deken, kussentje en gordijntje, zo heb je je eigen plekje. Best knus.
Wel kwamen we snel tot de conclusie dat de 3e klas eigenlijk veel leuker, rustiger en gezelliger is. Alleen wat minder comfortabel.
Aangezien we de afgelopen nacht ook in de trein hadden gezeten en helemaal bar weinig slaap hebben gehad probeerden we toch meteen maar te gaan slapen. Het was best warm in de trein en wij, in een “upper” bedje, hadden dan ook alleen af en toe wind van een ventilator om iets af te koelen. De mensen in de “lower” bedjes liggen bij het raam. Het word nu ook duidelijk waarom je uit een 2e klas sleeper met fan of airco kon kiezen. Op zich was de warmte goed te doen zolang we reden, omdat er dan toch frisse lucht binnen komt.
Op een gegeven moment werden we allebei wakker, los van elkaar natuurlijk dus. Het bleek dat we al een tijd stilstonden, vreemd. Josephine is het gaan vragen en kwam terug met de mededeling dat er iets was met de motor. Da’s pech.
Nu werd het dus echt warm in de trein. Slapen was geen optie meer voor ons. De ene kant van de coupe mochten we niet in, terwijl dat het restaurant was. De andere kant op bleek de coupe met airco te zijn. Wat fijn dat het tussenstukje ook airco had! Hier waren twee wc’s en een aantal wasbakken. Hier hebben we zeker een uur doorgebracht. Ook nog een geheim stopcontact gevonden, zodat Merel haar telefoon nog iets kon opladen.
Op een gegeven moment waren we het daar ook wel zat en behoorlijk afgekoeld (de mensen uit de airco coupe hadden truien aan), en zijn we toch maar weer in ons bedje gaan liggen. En gelukkig, na ruim 1,5uur gingen we ineens weer rijden! Door naar Champon!
Rest van de reis heerlijk geslapen! Bedje lag heerlijk. Toch wel fijn dan die sleeper.
Gezien de treinvertraging moesten we op Champon rennen naar de bus die al een tijd klaar stond en ook te laat ging vertrekken hierdoor. Even later kwamen we aan bij de haven en hier lag de ferry al klaar die ons (en nog heel veel andere mensen met voornamelijk backpacks) naar het eiland Koh Tao zou varen. Dit duurde ook nog zo’n 2,5 uur. Weinig hebben we ervan meegekregen, want na twee gebroken nachten slapen we op de boot gewoon verder natuurlijk.
Op het eiland aangekomen was het eerste doel een pinautomaat zoeken. We hadden bijna tot op de laatste cent alles uitgegeven in Bangkok, dus zonder nieuw geld konden we niks. Hierna ontbijten!
Het was nog best een uitdaging om een slaapplek te vinden. Uiteindelijk met de taxi naar OK II Bungalows gegaan. Dit zijn kleine bungalowhuisjes tegen een berg aan met uitzicht op de zee. Super mooi! Gelukkig is er nog plek en hebben we een huisje een beetje halverwege de berg uitgezocht (mooiste uitzicht).
Hierna zijn we meteen de zee in gegaan om te snorkelen. We hadden begrepen dat hier meteen voor de deur een mooie locatie was. Helaas viel dit nogal tegen. Je komt wel aantal mooie (en ook behoorlijk grote) vissen tegen, maar de omgeving was kaal en grauw.
Dit stuk schijnt vooral bekend te staan om de haaien die hier komen. We hebben allebei een kleine gezien, maar verder ook niet.
Even verderop is een strandje. We besluiten daar heen te gaan. Makkelijk te zwemmen of lopen vanaf ons. Wat een fijn strand. We leggen onze handdoek neer en zijn volledig knock-out gegaan.
Tussendoor af en toe een moment gehad dat je je ogen open deed. Je keek dan naar wit strand en een paar palmbomen. Het geluid van de zee op de achtergrond… Ja, het is goed. Je kunt je ogen weer dichtdoen…
Zo hebben we een paar uur in diepe slaap op het strand gelegen.
Einde van de middag weer terug naar ons hutje. Even wat gehaald bij de supermarkt, wat opgeruimd, gedouched (heerlijk na twee dagen…) en gegeten bij het restaurantje wat hierbij hoort.
Zometeen nog even op ons balkon zitten met een drankje en prachtig uitzicht en dan lekker naar bed. We zullen vast heerlijk slapen na twee nachten in de trein te hebben doorgebracht. Het enige wat ons misschien nog wakker kan houden zijn de tropische beesten die via de kieren van het houten huisje naar binnen kunnen komen… Gelukkig hebben we een klamboe bij het bed.