Manila, een stad van tegenstellingen - Reisverslag uit Provisor Island, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu Manila, een stad van tegenstellingen - Reisverslag uit Provisor Island, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

Manila, een stad van tegenstellingen

Blijf op de hoogte en volg Merel

25 Oktober 2013 | Filipijnen, Provisor Island

Vanmorgen hetzelfde riedeltje als gisteren. Daarna vertrokken we om 8 uur met onze privé chauffeur, Frank. Overigens zijn de Filipijnen tot nu toe erg op tijd. Zelfs in het drukke verkeer wat er elke dag weer is. Hoe doen ze dat? Als eerste op de planning van de stadstour stond 'het Manhattan' van Manila. Ze noemen het ook wel het nieuwe Manila. Wanneer we die wijk inrijden is het totaal anders. Eerst mooie moderne hoge kantoorgebouwen, maar ook net geklede mensen, meer orde in het verkeer, voetgangerspaden onder de weg door en een mooi park om te relaxen. Aansluitend op deze wijk is het Beverly Hills van Manila. Mooie huizen, voor o.a. acteurs en politici, met grote muren eromheen (waardoor we er weinig van zagen). Ze hebben daar hun eigen kerk, shoppingmall, golfbaan en poloclub. Hierna reden we door naar het Amercan Cemetery and Memorial. Hier liggen de graven van Amerikaanse soldaten die om zijn gekomen in de Eerste en Tweede wereldoorlog. Heel indrukwekkend hoeveel graven hier te zien waren, ruim 17.000! De plek wordt nog steeds gesubsidieerd door de Amerikanen en ziet er dus helemaal gelikt uit. Ongelofelijk. Onze enerlaatste stop was bij Fort Santiago. De Spaanse wijk van Manila. Omdat de Spanjaarden voor ruim 300 jaar in de Filipijnen heersten zijn in deze wijk nog de sporen te zien. Spaanse bouwstijl, kerk en uniformen. Het fort is zowel door de Spanjaarden als de Japanners in gebruik genomen tijdens oorlog. Een grote lange muur maakt een scheiding tussen de wijk en het fort. Binnen het fort wordt de nationale held José Rizal herdacht met beelden en persoonlijke eigendommen. Deze held is de oorlog intellectueel aangegaan door o.a. boeken te schrijven. Na onze wandeling in het fort kwamen we in een geweldige souvenirswinkel, waar we allebei onze ogen uitkeken maar ons gelukkig ook hebben kunnen inhouden. De laatste stop was bij de Mall of Asia. Een van de grootste shoppingmalls ter wereld: 1. Abu Dhabi 2. Amerika 3. Manila, Filipijnen. In totaal zijn er zeker 5000 winkels te vinden en wij hebben er 5 bezocht. Een heerlijke Franse bakkerij waar we hebben gelunched, Guess die net zo duur is als in NL, Forever 21 met veel te veel leuke kleding wat ons niet goed genoeg paste, boekenwinkel met allemaal kerstversiering te koop en de hypermarket met heeeeel veel groente en voornamelijk fruit waar we nog veel van willen proeven. Overigens zijn we in de mall al in de stemming gekomen van Kerstmis met o.a. Mariah Carey (goed gespeld door Merel!). De dag afgesloten met een picknick op Manila Bay die we vroegtijdig hebben afgebroken door de vele onbetrouwbare mensen die ons erg interessant vonden. Wat een verschil als het donker wordt. Nu op tijd slapen, morgen om 8 uur op weg naar de rust waar we erg naar verlangen.

• 25 Oktober 2013 - 15:15

Mw.den Hartog:

hallo lieve Josje en Merel,
    jullie hebben veel te zien en het is bijzonder voor jullie maar doe wel voorzichtig
    en kijk uit met het eten dat jullie geen last van je maag krijgen.
    vind het heel bijzonder en wens jullie veel plezier toe.
    veel liefs Oma en Opa

• 25 Oktober 2013 - 22:18

Nayeri:

zo zo

wat een uitdaging hebben jullie vandaag meegemaakt zeg. het is ook maar goed dat ik niet mee ben gekomen anders had jullie chauffeur dikke dikte pech. eerst sporen Haag ik naar gezegd en ook maar in dieg guess .... maar Tja niet altijd krijgen jullie het woord.. Nog heel veel plezier morgen. hier is 12 uur in de nacht. ik duik nu in mijn bed en jullie komen zo uit jullie bed. hoop dat jullie goed hebben geslapen.

dikke kus nayeri

• 25 Oktober 2013 - 22:20

Nayeri:

ik bedoelde dikke dikte pech. eerst shoppen dan maar... typ foutje