onderwaterwonderen - Reisverslag uit Lanao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu onderwaterwonderen - Reisverslag uit Lanao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

onderwaterwonderen

Blijf op de hoogte en volg Merel

01 November 2013 | Filipijnen, Lanao

Vandaag wat vroeger opstaan dan normaal, omdat we hadden gehoord dat het beste moment om te snorkelen is als het water hoog staat. Na het ontbijt snorkel en flippers gehuurd en bij ons eigen strandje het water in. Één van de hotelgasten had ons namelijk vertelt dat de kans om schilpadden te zien het grootst was in het water bij ons resort en waar we dus niet speciaal met een boot ergens heen moeten. De snorkels en flippers aankrijgen was al een uitdaging opzich. Maar ook het water ingaan door alle aangespoelde kokosnoten was even een gedoe. Toen we alles onder de knie hadden waren we klaar om de wereld onder water te bewonderen. Direct toen we onder water keken zagen we al prachtige visjes en koraal. Nog geen 5 minuten later zagen we in de verte de eerste schilpad. Wat een euforie!!! Onze droom komt uit!! Alleen nog maar oog voor onze grote vriend tussen de 1 en 1.5 meter en gelukt om samen met hem mee te zwemmen. Op een gegeven moment ging hij de diepte in om te slapen en stopte onze reis met de schilpad. Maar om ons heen was nog veel te zien. Zoveel dat we even toe waren aan pauze. Op onze terugweg naar het resort hebben we nog twee spelende hagedissen gezien en opnieuw de prachtige blauwe vogels die ons doen denken aan ijsvogels. Na wat rust waren we snel weer te vinden in de zee. Nu begon het avontuur pas echt! We zaten midden in de film Finding Nemo. Allerlei mooie vissen om ons heen. We zwommen langs de rand van het rif waarbij het daarna een stuk dieper werd en daar was was alles te zien. Het leek wel the City of The Fish. Scholen vissen zwommen voorbij, zeesterren, zeeegels, grote vissen kleine vissen, dikke vissen, dunne vissen, in alle kleuren van de regenboog. Als we dachten ondertussen alle soorten mooie vissen gezien te hebben, kwamen we even later toch weer andere mooie vissen tegen. Onze onderwaterdroom hield niet. Vooral niet toen we nog meer schildpadden zagen. Zeker zeven! En één keer zwommen er twee bij elkaar. Met alle schilpadden zijn we meegezwommen tot het niet meer kon. Sommige schilpadden waren ook wel nieuwsgierig in wie wij waren in plaats van alleen andersom. Ongelofelijk hoe dichtbij ze zijn gekomen. In ieder geval erg mooie foto's kunnen maken. Na in totaal 3 uur snorkelen, zijn we weer terug gezwommen voor even rust en lunch. Bij het onze zwemtocht terug ontdekte we hoeveel het water was gezakt en dus hoe lastig het was om boven het koraal te zwemmen zonder het te raken. Dit betekende meteen dat het niet meer mogelijk zou zijn om in de middag bij die lage water weet terug de zee in te gaan. Erg janmer, want de afkick verschijnselen begonnen meteen. De rest van de dag bleven we verlangen naar de mooie vissen en de lieve schattige schilpadden. De rest van de middag hebben we gevuld met soevenierwinkel-hopping. Leuke dingen gezien, maar helaas of misschien gelukkig laat onze ruimte in onze koffer en het gewicht het niet toe om veel mee te nemen. Voor het avondeten nog even bij de zee gezeten en toen meerdere krabbetjes gespot. Hierna tussen de lopende schelpen weer terug naar onze kamers. Tijd om te douchen, eten en op te ruimen om ons klaar te maken voor onze reis morgen van Cebu naar Puerto Prinsesa. We moeten om 6.30u klaar staan voor een autorit van 2,5 u naar het vliegveld van Cebu en zullen in de middag landen op ons ondekkingseiland Palawan. Snel slapen nu dus!

• 02 November 2013 - 09:02

Nayeri:

Hey dames,,

wat een gave verhaal zeg ik denk dat ik ook met jullie, in jullie verhaal, mee heb gezwommen.. wat een droom is uitgekomen zeg. wat hebben jullie kunnen genieten van al die vissen in onderwater wereld.
    nu weer opweg naar een andere streek.

heel veel succes en plezier,

p.s bijna twee weken dat jullie al dat zitten.. nog twee weken dan. Jippieee hahaha

• 02 November 2013 - 09:29

Mw.den Hartog:

hallo lieverds,
    wat hebben jullie een mooie vakantie met al die bijzondere dieren genieten jullie maar lekker
    nu weten wij ook wat een mooi land het is waar jullie zijn.
    ja ik geniet ook van onze dieren hier.
    wens jullie nog veel plezier toe en wees voorzichtig.
    veel liefs Oma

• 02 November 2013 - 12:16

Rob:

Wat maken jullie een hoop mee, never a dull moment volgens mij.
    Heel veel plezier verder, kijk alweer uit naar een volgend verslag.
    Rob