Wereldwonder en natuurwonder - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu Wereldwonder en natuurwonder - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

Wereldwonder en natuurwonder

Blijf op de hoogte en volg Merel

03 November 2013 | Filipijnen, Bancaobancao

Vanmorgen om 8 uur stonden we klaar voor vertrek naar de Underground River. We zijn met een groepje mensen met het busje op weggegaan. Uiteindelijk duurde het zeker 2 uur op een hobbbelige weg met veel heuvels en bochten toen we bij onze eerste stopplaats waren. Voordat we naar de Underground River konden moest nog wat tijd ingevuld worden (ons bezoek stond om 13.30u ingepland), dus was er bij deze stopplaats de mogelijkheid om een andere grot in te gaan. Dit hebben we gedaan en vonden het beide mooi. Vele stalagmieten en stalactieten, waarvan één stalagmiet glinsterde als kristal! Helemaal naar de top zijn we niet gegaan, want dat stukje klimmen, bukken en wringen tot daar was wel weer even voldoende. Na deze grot zijn we doorgereden naar de plek om de boot te pakken naar de Underground River. Voordat we de boot opstapte zijn we met z'n alle gaan lunchen. Dit keer was het een lopend buffet met Filipijns eten. Toch een rare smaak hebben die Filipijnen... Na de lunch de boot op. Even spannend, want de golven waren redelijk hoog. Toch na 20 min goed aangekomen op het eiland tegenover. We liepen vervolgens een klein stukje door de jungle waar langstaart makakies (kleine apen) in de natuur rond liepen. Aan het einde van het paadje stond opnieuw een boot voor ons klaar die ons de Underground River inbracht. Wat een prachtige tocht was dat! Het komt erop neer dat er een grote berg op het eiland is waaronder de rivier doorloopt waardoor het een grot is met water. Het water in de grot heeft gezorgd dat er prachtige figuren in de stenen zijn te zien. De gids heeft zijn fantasie er flink op los gelaten en liet ons Jezus, Maria, De Drie Koningen, allerlei fruit en groente en nog van alles zien in de stenen. Het was zo mooi dat het helemaal terecht op de lijst staat van de 7 wereldwonderen! Eenmaal weer uit de grot begon onze hobbelige tocht weer terug naar ons hotel. Wat duurde het lang voordat we terug waren en wat waren we het zat om in het busje te zitten! Maar gelukkig was de reis het wel waard. Bij aankomst hadden we amper tijd om bij te komen, want na 10 minuten stond het volgende busje alweer voor ons klaar om ons naar de boot te brengen voor het zien van vuurvliegjes. Ook dat wilde we niet missen en omdat we morgen alweer vertrekken moest het zo strak gepland. Het autoritje was gelukkig maar 10 minuten en daarna konden we overstappen op de boot. Op deze boot hebben we wat uitleg gekregen over vuurvliegjes en de omgeving. Erg interessant alleen moeilijk te verstaan. Voordat we echt de vuurvliegjes gingen opzoeken gingen we eerst dineren. Er waren een soort picknicktafeltjes naast de boot gemaakt, zodat we boven het water hangend konden eten. Heel leuk! Het diner bestond voornamelijk uit vis, dus voor Merel was het een hele uitdaging. Wel gezellig met de andere van de boot kunnen praten over onze reis en hun ervaringen. Eenmaal klaar met dineren zijn we overgestapt op een kleiner bootje om zo tussen de mangrovebomen te kunnen varen en zoeken naar vuurvliegjes. Wanneer de vliegjes zich bedreigt voelen waarschuwen ze elkaar door middel van hun lichtje. Doormiddel van een rood lampje voelden de vliegjes zich al bedreigd en leek het alsof de kerstverlichting in de boom werd aangezet. Allemaal kleine flikkerende lampjes. Wat gaaf! Ook hebben we een paar vuurvliegjes zien vliegen. Nog leuker! Op het kleine bootje zagen we boven ons ook nog veel sterren, dus onze avond was compleet. Terug op de kant was het erg druk geworden met heel veel fietsende kinderen. Zelfs mini fietsjes met zijspan kwamen volop voorbij. Zo grappig dat het fietsen met een bakkie er naast (net zoals bij een tricycle) zo jong al wordt geleerd! Klein autoritje nog terug naar ons hotel en dan zijn we eindelijk om 21u klaar met alle activiteiten. Zo dat is lekker! Nu nog van alles opruimen, want morgen om 10u vertrekken we met de shuttle naar El Nido, het noorden van het eiland.

• 03 November 2013 - 16:24

Rob:

Ha meiden, jullie reisverslagen zijn wel heel plastisch beschreven en ik heb best een goed voorstellingsvermogen......maar het ziet er daar bij juliie ongetwijfeld nog mooier uit.....
    Lukt het niet om zo nu en dan een foto mee te sturen met het verslag? Of moet ik over een paar weken zo'n stuk of vierduizend foto's in één keer proberen te verwerken..... Fijne avond verder, alvast een goede nacht gewenst en veel plezier met het vervolg van jullie avontuur.
    Rob

• 03 November 2013 - 18:25

Nayeri:

ha dames,,
    een vis eten is voor merel een uitdaging maar ik ben heel heel erg benieuwd hoe het eigenlijk met Josephine gaat met all die hobbelige wegen en bochten en lange tripjes.. gaat nog wel allemaal goed met haar?
    maar in ieder geval ook vind ik knap dat jullie ieder dag zo vroeg opstaan om dingen te kunnen zien en te doen, knap hoor,
    jullie verhaaltjes geven mij de kriebels om ook zo iets te boeken en te doen, maar ik doe al een beetje mee.. ik ben heel erg benieuwd naar jullie mooi foto's en nog meer onvergetelijke verhaaltjes

liefs
    nayeri

• 04 November 2013 - 01:21

Merel:

Foto's toevoegen lukt niet. We gebruiken de app om verslagen te schrijven. Het staat er wel bij, maar hij wil ze niet uploaden. Dus dat worden idd heel veel foto's over twee weken. Er staan een paar op facebook, misschien wil Daphne die laten zien.

• 04 November 2013 - 09:07

Mw.den Hartog:

hallo lieverds,
    jullie maken veel mee en eten ook veel en veel water hoop dat jullie 's-nachts wel goed kunnen slapen
    en Jos en Merel hoop dat jullie goed uitkijken met al die bootjes etc.
    jullie hebben een bijzondere vakantie geniet er maar goed van.
    groetjes en veel liefs ook van Opa.
    ja Jos ik heb het enorm druk op kantoor want ik moest een nieuwe computer kopen en het
    duurde 2 weken voordat alles er weer op stond.
    dus ben de hele dag druk.
    wens jullie veel plezier maar kijk uit.
    veel liefs Oma