Wereldnieuws - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu Wereldnieuws - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

Wereldnieuws

Blijf op de hoogte en volg Merel

09 November 2013 | Filipijnen, Bancaobancao

Toen we gisterochtend wakker werden zagen we dat het weer duidelijk veranderd was. Een grote grijze lucht, hoge golven en soms harde regen. Nou, weer op weg naar het veilige Puerto Princesa. Wat een toeval dat we, ondanks al onze verschillende plaatsen deze reis, precies met de tyfoon op een veilige plek zitten...
Weer zes uur in het busje en terug bij het Hibiscus Garden Inn. Daar aangekomen bleek al snel dat er vandaag (zaterdag) geen vluchten zouden gaan. Het plan was om vandaag naar Cebu te vliegen. Dus met zijn allen op weg naar het vliegveld (gelukkig om de hoek). Onze vlucht bleek al verzet te zijn naar maandag, met dank aan Hans van Filitravel. Myra kan niks regelen, want die zit nog steeds met ons in hetzelfde schuitje, in hetzelfde hotel.
Na het regelen van de vlucht en hopen dat de kamer hier nog een paar nachten beschikbaar zou zijn, zijn we in onze hotel kamer gaan zitten. Tv aan op CNN, waar continue nieuws was over Haiyan (die hier Yolanda wordt genoemd). Ondertussen telkens op ons terras om zoveel mogelijk berichtjes te lezen en te sturen via wifi. Die kon namelijk elk moment gaan uitvallen.
Inmiddels regende het zo enorm hard de hele tijd, dat ons mooie binnenplaatsje van het resort veranderd was in een klein meer dat begon te overstromen. Alle paden onder water, enz. Binnen kwam het water via de airco naar beneden. Gevolg: natte vloer en natte tas die er middenin stond (Tonneke als je dit leest, ik (merel dus) had je boek mee van Tess Gerritsen, die heeft de tyfoon niet helemaal overleefd, lees: nat, na opdrogen waarschijnlijk gekreukeld e.d.). Inmiddels kwam ook het water in de douchebak omhoog en waren alle wc's onbruikbaar. Maar hopen dat we niet nodig moeten!
Op een gegeven moment hebben we wat onweer gehad en kwam er een licht windje langs. Op die momenten riepen we: Ja! Het gaat beginnen!! Camera's bij de hand en buiten op ons terras zitten. Maar alles ging weer over, alleen de regen bleef.
Toen hoorden we dat de tyfoon om 22:00u bij ons zou aankomen. Het centrum zou iets boven El Nido zijn waar we 's ochtends nog waren. We zagen de beelden van chaos op plekken waar we eerder nog geweest zijn, heel gek om te zien en zo dichtbij een natuurramp te staan. Tyfoon inmiddels groter dan Katrina, zelfs grootste ooit! Hebben wij weer. Naja, als je iets doet, moet je het goed doen. Dus dan maar niet gewoon een tyfoon meemaken, maar meteen de grootste. Nog maar weer wachten dan... Om tien uur regende het nog steeds en verder gebeurde er weinig. Internet en telefoon lag er inmiddels uit. we waren niet meer bereikbaar. Dan maar naar bed, niks spectaculairs wat ging gebeuren. We hebben heerlijk geslapen! Niks meer gehoord of gemerkt en dat terwijl de hele wereld vol spanning afwachte wat er zou gebeuren. Vanmorgen lekker uitgeslapen en buiten regende het minder hard, water was voor grootste deel weg en we konden weer naar het toilet. Wat wil je nog meer. Internet doet het sporadisch en alleen in het restaurant. Bijna heel de filipijnen is onbereikbaar, mobiele netwerken liggen eruit, evenals de stroom in grote delen van het land.
Maandag is nu nog ateeds het plan om naar cebu te gaan en daarna naar bohol, onze laatste stop. De tyfoon heeft die twee eilanden het hardst getroffen en dat na de aardbeving al een paar weken eerder. Onze dag vandaag bestaat uit regelen. We willen de planning helemaal omgooien. Eerst terug naar El Nido, want daar was het te gezellig, dan pas naar Cebu. Dan hebben ze daar een paar dagen extra om de boel een beetje op te ruimen. Bohol willen we overslaan, daar is het zo'n chaos dat we waarschijnlijk weinig kunnen doen. Of het gaat lukken is de vraag, aangezien bijna niemand bereikbaar is. Hotels zitten overal vol, want iedereen zit vast en kan nergens heen. Inmiddels reisverzekering op de hoogte gebracht van de situatie en hopen dat ze de extra kosten dekken. Merel is morgen jarig. Niet op het strand en zwemmend met walvishaaien en ook waarschijnlijk niet bereikbaar voor felicitaties. Jammer. In elk geval kennen we hier nu wat mensen en word het vanavond misschien verjaardag vieren met hun. Zij zijn ook uit El Nido gevlucht gisterochtend en zitten hier in de buurt. Wat we morgen gaan doen is onduidelijk. Hopelijk zitten we dan wéér in de bus naar El Nido, dat betekent dat ons nieuwe plan gelukt is. We wachten maar weer af.

• 09 November 2013 - 09:52

Nayeri:

HIEP hiep Hoera merel van harte gefeliciteerd, alvast dan. Maar maak je nog wel een mooie dag van.

en dan dat jullie nu nog gaan slapen. niet te geloven zeg hier relaxt jullie kunnen zijn. Ik had hele nacht gewaakt. echt een geen oog dicht gedaan.
    Maar misschien moeten jullie kijken om toch niet naar cebu te gaan het is echt heel erg dat. ben benieuwd of überhaupt vliegtuigen vliegen naar die kant op.
    heel veel succes nog een veel verjaardag plezier
    liefs nayeri

• 09 November 2013 - 10:21

Mw.den Hartog:

hallo lieverds,
    ten eerste Merel van harte gefeliciteerd hoe jong ben je geworden?
    en wij hebben hier echt met zenuwen gezeten toen wij op het nieuws hoorde
    van de ellende bij jullie.
    maar lezen nu dat jullie nog in orde zijn houden zo.
    wensen jullie nog een fijne dag toe en heel veel liefs.
    Oma

• 09 November 2013 - 10:52

Rob:

Ha meiden, was een goede actie van jullie om dat stuk naar het zuiden te vertrekken. Alleen wateroverlast is in zo'n ernstige situatie slechts ongemakkelijk. Schade moet enorm zijn in het pad van de tyfoon. Ik denk dat jullie de komende dagen een 'andere' Filipijnen zullen gaan zien. Ben benieuwd waar jullie nog naar toe zullen gaan en te gaan doen. Veel succes en veel plezier !! Rob

• 09 November 2013 - 15:29

Ted Kuijpers:

hallo merel en josefine allereerst merel gefeliciteerd met je verjaardag.ben pas laat aan jullie verslagen toegekomen. dat heb je met zo,n grote amateur als ik ben .te tocht lijkt me geweldig en wat de tyfoon betreft waren jullie op het goede moment op de goede plaatst,dat vinden jullie natuurlijk niet want jullie hopten natuurlijk op geweldige foto,s.maar je kunt niet alles hebben .we wensen een gezellige dag de tiende en dat de rest van de reis nog maar goed mag verlopen. groeten en liefs.opa en oma kuijpers

• 10 November 2013 - 00:02

Nelleke:

Allerliefste Merel, van harte lieverd met je verjaardag. Ik zal er straks een lekker kopje koffie op nemen. Je cadeautje mag je aantrekken als je terugkomt op Schiphol. Jullie hebben vast wel wat te vertellen dan. Een Tyfoon, categorie 6 ( zo had men hem willen noemen als dat bestond) maakt niet iedereen mee. En dat terwijl jullie pas in oktober zijn gegaan omdat dan het tyfoonseizoen voorbij zou zijn!
    Ik hoop dat jullie reis toch nog mooie momenten gaat krijgen. Zoniet, dan is het zeker uniek wat jullie wel meemaken.
    Een hele fijne dag toch vandaag, liefs ook voor Josephine, mama

• 10 November 2013 - 00:02

Nelleke:

Een hele fijne dag toch vandaag, liefs ook voor Josephine, mama

• 10 November 2013 - 20:59

Brigitte De Zeeuw:

Ook via deze weg, van harte gefeliciteerd Merel. Hoop dat je een fijne verjaardag hebt gehad. Ik ben blij dat de tyfoon een eind uit jullie buurt is gebleven, hoewel al dat water ook niet alles is lijkt me. Geniet er nog even van. Groetjes aan Josephine. Bri