Waar een wil is, is een weg - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu Waar een wil is, is een weg - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Josephine - WaarBenJij.nu

Waar een wil is, is een weg

Blijf op de hoogte en volg Merel

09 November 2013 | Filipijnen, Bancaobancao

Alsof het avontuur in de Filipijnen nog niet genoeg was, maken wij er nog een groter avontuur van. Vanmorgen na onze heerlijke uitslaapochtend hebben we tijdens ons ontbijt even goed overlegd en besloten om toch onze reis om te gooien. Als we de reportages van CNN mogen geloven, is Bohol nog steeds een choas en Cebu nu ook. We willen daarom liever langer op het eiland Palawan blijven en onze vakantie hopelijk later de week zonnig met vriendelijke walvishaaien afsluiten in Cebu, Oslob. Een ritje met de trycycle naar het vliegveld en overleg met de receptioniste van ons resort heeft in ieder geval opgeleverd dat we tot woensdag al het vervoer en de slaapplek hebben kunnen regelen. Yes! Toch wel spannend of de dagen daarna ook nog naar onze wens kunnen ingevuld kunnen worden, maar we hebben al ons blijdschapsdansje gedaan dat het regelen tot woensdag is gelukt. In de avond was het overigens meer noodzakelijk om nog even een zonnedans te doen, want de regenbuien van gisteren kwamen nog regelmatig naar beneden. Op het moment dat we toe waren aan avondeten barstte het los; hevige regenval, wind en onweer. Om die reden besloten we toch maar in het restaurant van het hotel te eten in plaats van de trycycle te pakken naar het centrum, met de hoop dat het na het eten wat rustiger weer was geworden. Sfeervol kunnen eten met twee vleermuizen die in en uit het restaurant vlogen en natuurlijk ook vele salamanders op de muur. Niet veel later was het water zo hoog komen te staan in de tuin van ons resort dat we de vraag kregen of we liever naar een ander hotel wilden gaan. De kans dat het water onze kamer zal binnenlopen was namelijk reëel. Bij dat bericht viel onze mond even open. We liepen met het water tot aan onze enkels terug naar onze kamer voor de stand van zaken en zagen inderdaad dat het water tot onze deurpost stond. Bij het openen van de badkamerdeur werd het duidelijk. De hele badkamervloer was volgelopen met water en opnieuw konden we geen gebruik maken van water (belangrijkste de toilet). Goh, een dag na de tyfoon hebben we nog meer overlast dan op de dag dat de tyfoon heel dichtbij was! Maar zo zie je maar, elk nadeel heeft z'n voordeel: wij hebben nu een privé zwembad in onze kamer en later bleek dat we de nacht gratis krijgen wegens de overlast.
We hebben onze spullen hoog gezet, een matje voor de badkamerdeur gelegd en besloten de kamer gewoon te blijven gebruiken zolang ons bed niet ging drijven. Vervolgens vertrokken we, zoals gepland, naar het centrum om later de avond Merels verjaardag te vieren!!! Met ditmaal een gloednieuwe trycycle zijn we eerst door de plassen water naar de Robinson Mall gereden. Daar hebben we onze kennissen van eerder in El Nido ontmoet en zijn met hun naar de Tiki bar gegaan iets verder in het centrum. Om daar te komen hebben we de trycycle flink mogen testen, want we zijn met z'n vieren in één bakkie geklommen. Ongelofelijk dat het is gelukt en dat we zelfs nog ontspannen konden ademhalen! De Tiki bar leek op een discotheek, alleen in plaats van veel dansruimte stond het helemaal vol met tafels en stoelen. Deze discotheek was ook geschikt om te dineren. Bijzondere combinatie, maar toch erg leuk! Om 24u hebben we met z'n alle gezongen en getoast op Merels verjaardag. De bar liep ondertussen steeds verder vol met mannen omgebouwd tot vrouwen, er was een live optreden van Filipijnse meiden, ook de barvloer liep langzaam vol met water en er waren vele slapende mensen te zien terwijl de muziek op maximaal volume stond. Genoeg om ons heen te zien en beleven dus. Mooi de avond afgesloten met een redelijk droog tochtje naar het resort. Het water in de badkamer bleek vervolgens alweer gezakt te zijn, dus wederom don't worry, be happy! Morgen op naar El Nido!

• 10 November 2013 - 08:16

Hans En Frieda:

Dag Merel en Josefiene,
    Allereerst van harte gefeliciteerd Merel met je verjaardag. Het reisverslag lezend denk ik dat je deze verjaardag niet gauw zal vergeten.
    Wij hebben genoten van de verslagen die jullie elke dag versturen. Een prachtige en avontuurlijke reis en een mooie manier om jullie belevenissen met iedereen te delen.
    Wij wensen jullie nog een goed (en droog) vervolg van jullie reis. Tot spoedig in (regenachtig) Nederland.
    Hartelijke groet voor jullie beiden,
    Hans en Frieda

• 10 November 2013 - 10:29

Rob:

Merel, nogmaals gefeliciteerd !! Wat een bijzondere verjaardag is dit voor je, had ik niet kunnen verzinnen toen jullie een aantal weken geleden vertrokken....
    Ook bewonderenswaardig hoe jullie met de hele situatie om gaan. Komt voor een heeeeel grooooot deel door de chemie tussen jullie, kostbare relatie, geeft een gerust gevoel bij mij. Ga door met improviseren en laat je overweldigen door alles wat jullie nog gaan zien. Groeten, Rob

• 10 November 2013 - 11:30

Mw.den Hartog:

hallo lieverds,
    jullie maken wat mee en Jos wij hebben de krant bewaard waar het instaat en ook het nieuws
    van gisteravond opgenomen voor jou.
    hoop dat alles goed afloopt voor jullie maar ja jullie zijn nog steeds enthousiast wensen jullie
    nog een fijne dag toe en Merel weet nog niet hoe jong je geworden bent
    en op de foto van jou en Josephine ben je wel veranderd met vroeger want voor het laatst
    hebben wij jou nog gezien toen wij nog in Bosch en Duin woonden.
    je ziet er heel mooi uit.
    meisjes nog heel veel plezier en tot morgen.
    Oma en Opa

• 10 November 2013 - 13:50

Tonneke:

Hallo dames,
    eerst de hartelijke felicitaties voor Merel! Leuk dat er ook gefeest kan worden in een land dat zo getroffen wordt. Dank voor de dagelijkse up-dates over jullie fantastische reis, zeker tijdens deze dagen is het goed te lezen dat jullie aan de goede kant van de storm verbleven. Een tyfoon is niet iets om lichtvaardig mee om te gaan. Dat het water nu omhoog komt is niet zo vreemd. De tyfoon is op weg naar Vietnam, aan 'jullie kant van het land' en zweept het water op óók aan de achterkant van de storm.
    Fijn dat jullie de reis aan de veranderde omstandigheden kunnen aanpassen, en als Cebu en haar bevolking gespaard is gebleven en kunnen jullie hopelijk ook nog genieten van de zon in Oslob.
    Goede reis en tot het volgende verslag!
    Tonneke
    P.s als een verzopen boek het ergste is wat jullie overkomt teken ik ervoor.Hopelijk kun je het nog uitlezen (een half verhaal is ook niet leuk). Als het echt verpest / niet leesbaar is moet je de ruimte in je bagage maar besteden aan iets beters.